eyeOpen.nl maakt gebruik van cookies (en vergelijkbare technieken) voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Jouw internetgedrag kan door deze derden gevolgd worden door middel van tracking cookies, zodat we je ook buiten onze website relevante aanbiedingen kunnen doen. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen en daarmee jouw persoonsgegevens verzamelen. Lees meer over hoe wij met jouw gegevens om gaan.

Bod geaccepteerd? Verzamel nu deze 10 documenten voor je hypotheek

De zoektocht naar jouw droomwoning heeft eindelijk succes opgeleverd. Je hebt namelijk te horen gekregen dat je bod geaccepteerd is. Fijn! Nu wil je zo snel mogelijk die hypotheek regelen. Aan de slag met het verzamelen van alle gegevens dus. Om je op weg te helpen, zetten we 10 belangrijke documenten voor je op een rij.

Bod geaccepteerd

Bod geaccepteerd? Leg de afspraken vast

Zodra de verkoper jouw bod accepteert, is het tijd om de afspraken die jullie hebben gemaakt officieel vast te leggen. Daarbij gaat het niet alleen over de koopprijs van het huis. Ook alle ontbindende voorwaarden moeten erin komen. Denk hierbij aan het kopen onder voorbehoud van financiering of de uitkomsten van een bouwkundige keuring. Maar ook praktische zaken zoals de overdrachtsdatum en roerende zaken die je wilt overnemen, neem je hierin op.

Voorlopig koopcontract

Hebben zowel jij als de verkoper een handtekening gezet onder het voorlopig koopcontract? Dan kan je hypotheekaanvraag echt beginnen. Ook de hypotheekverstrekker wil de overeenkomst bekijken, dus maak als eerste hier een kopie van.

Taxatierapport

Bij een hypotheek is de woning het onderpand. De geldverstrekker wil daarom inzicht krijgen in de woningwaarde om te bepalen hoeveel geld hij jou uitleent. Je moet dus een taxatierapport inleveren bij je hypotheekaanvraag. Hiervoor schakel je de hulp in van een deskundige: een taxateur. Hij of zij beschrijft in het rapport de werkelijke waarde van het huis, inclusief toelichting.

Wacht niet te lang met het inschakelen van een taxateur. Het kan even duren voordat dit geregeld is. De taxateur moet namelijk een afspraak maken met de verkoper en heeft vervolgens een paar dagen nodig om het rapport op te stellen.

Verbouwingsspecificatie

Ben jij van plan je toekomstige woning te verbouwen? Dan moet je ook een verbouwingsspecificatie aanleveren. Daarin geef je aan wat je precies wilt verbouwen en wat het bijbehorende budget is. De taxateur neemt de verbouwing al mee in het taxatierapport en geeft aan wat de waardevermeerdering is van de verbouw. In de verbouwingsspecificatie kan de hypotheekverstrekker controleren of de ingeschatte waardetoename juist is. Ook wordt zo bepaald of je de verbouwingskosten kunt meefinancieren in de hypotheek.

Loonstrook

Ben jij in loondienst? Dan heeft de verstrekker een loonstrook van je nodig om inzicht te krijgen in jouw inkomen. Zorg daarom dat je die alvast gereed hebt staan. En check voor het versturen nog even of je de meest recente strook te pakken hebt.

Werkgeversverklaring

Een ander document om jouw inkomsten uit loondienst vast te stellen, is de werkgeversverklaring. Samen met je loonstrook geeft dit een beeld van jouw inkomenssituatie. Het inkomen op de werkgeversverklaring moet gelijk zijn met wat op je loonstrook staat vermeld. Heb je nog geen vast contract? Dan moet ook het onderdeel ‘intentieverklaring’ ingevuld worden. Let op: dit invullen van de werkgeversverklaring gaat vaak fout dus check even deze video met aandachtspunten.

Bankafschriften betaal- en spaarrekening(en)

Maak ook een (recente) uitdraai van je betaal- en spaarrekeningen. De verstrekker wil graag zien dat je jouw inkomsten daadwerkelijk ontvangt. Op de betaalrekening moet dan ook een bijschrijving van je netto salaris zichtbaar zijn. Door het aanleveren van je spaarrekening(en) toon je bij de verstrekker aan dat je voldoende eigen middelen hebt. Let er overigens op dat een printscreen op je mobiel niet genoeg is. Zorg voor een pdf-uitdraai vanuit je internetbankieren.

Bij het aanleveren van bankafschriften gaat vaak iets verkeerd, dus check deze video voor 5 belangrijke aandachtspunten.

Aangifte(s) inkomstenbelasting

Zorg verder voor een kopie van de meeste recente aangifte inkomstenbelasting. Hierbij is het belangrijk dat je het gehele document naar de geldverstrekker stuurt. Ben je al woningeigenaar en koop je een volgende woning? Dan moet je ook de belastingaangifte van 2012 toesturen. Wil je namelijk een aflossingsvrije hypotheek afsluiten? Dan moet je kunnen aantonen dat je in 2012 al een hypotheek had.

Als je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel moet je de aangiftes inleveren van de laatste drie jaar. Ook als je helemaal niet (veel) als zelfstandige werkt.

Geldig identiteitsbewijs

Ook een geldig identiteitsbewijs is onderdeel van de gegevens die de hypotheekverstrekker nodig heeft. De verstrekker wil namelijk zeker weten dat je bent wie je zegt dat je bent. Dit moet een paspoort of identiteitskaart zijn. Check wel even voor de zekerheid of het bewijs nog geldig is. Het moet een kopie zijn op ware grootte van zowel de voor- als achterkant, waarvan alle randen zichtbaar zijn.

Opgaven van leningen

Heb jij ergens één of meerdere leningen lopen? Dan wil de geldverstrekker een overzicht ontvangen van al die kredieten. Bij deze opgaven van leningen hoort bijvoorbeeld ook een limiet op betaalrekeningen en creditcards.

Pensioengegevens

Nu je toch bezig bent, duik dan ook direct even in je pensioen en verzamel de nodige informatie hiervoor. Van je huidige werkgever heb je het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) nodig. Die krijg je via mijnpensioenoverzicht.nl, evenals een complete pensioenopgave.

Naast deze documenten, moet je nog een aantal gegevens opsturen voor je hypotheekaanvraag. Wil je alles even rustig bekijken in een duidelijk overzicht? Download dan onze checklist ‘Documenten hypotheekadvies voor je eerste huis’.

Checklist documenten hypotheekadvies voor je eerste woning

P.S. Ben je al huiseigenaar? Dan moet je vaak meer eigen vermogen hebben. Ook is een taxatie van je huidige woning vaak verplicht. Download onze checklist ‘Documenten hypotheekadvies voor je volgende woning’ voor een compleet overzicht.

 Checklist documenten hypotheekadvies eerste woning

Annika Bolhuis

Annika werkt bij eyeOpen.nl, een onafhankelijke hypotheekadviseur waar jij online de hypotheek voor je droomwoning regelt. Met of zonder advies. Zo bespaar je gemiddeld € 1.475 op advies- en afsluitkosten.

Vind je dit ook interessant?

Alle artikelen